Kuidas ma aitasin ühest Facebooki hobist ehitada 100 000€ aastakäibega äri

Täna räägin sulle loo, mis paneb ilmselt veidi kadedust tundma.

Loo sellest, kuidas ma aitasin ühel Tartu abielupaaril, Margol ja Marijal, nende Facebooki-hobist – reaalselt, lihtsalt hobist! – kasvatada 2 aastaga 100 000-eurose aastakäibega äri.

Nullist sajani. Jah, nullist.

Ja seda kõike tänu ühele lihtsale kodulehele ja natukesele nutikale Google’i otsingureklaamile.

Ei usu? Vaata ise:

Vaata ise teatmikust – Kliki siia

Enne kui edasi loed, tee endale üks kohv ja haara märkmik. See, mis tuleb, on puhas kuld, mida saad ka enda äris kasutada. Aga ainult siis, kui sa päriselt ka kuulad ja TEED.

"Kuidas ma üldse Koducatering Tartu otsa sattusin?"

Ma teen tihti seda, et lihtsalt scrollin netis ringi.

Otsin neid pärleid – ettevõtteid, kus inimesed teevad asja südamega, armastavad seda, mida teevad ja kus ma näen seda potentsiaali.
Tead küll, seda sädet, mis vajab lihtsalt natuke tuult alla.

Kui ma sellise leian ja tunnen, et minu oskused saavad aidata neil edukamad olla, siis võtan ühendust.

Nii ma ühel sellisel pärastlõunal istusingi jälle, kohvitass kõrval ja sirvisin erinevaid Facebooki gruppe. Kõht veidi tühi, jäin pidama ühel isuäratavate piltidega postitusel, mille oli lisanud Koducatering Tartu.

See oli väike armas paarike, kes Facebookis isuäratavat grilli ja ägedaid suupistevaagnaid tegi.

Nende Facebooki leht kihas elust, pildid ajasid suu vett jooksma, rahvas tellis Messengeri sõnumites. Kõik käis käsitsi. Nad olid seal üllatavalt edukad, aga see oli ka kõik – mujal internetis neid justkui polnudki olemas.

Võtsin nendega ühendust, suhtlesin Margoga ja sain kiiresti aru – tegemist oli puhtalt lisasissetulekuga. Mõlemad käisid tööl, aga unistasid salamisi sellest, et saaks oma cateringi-asja päriselt suureks ajada. Probleem? Puudusid nii spetsiifilised digioskused kui ka, olgem ausad, eelarve.

Uurisin, kuidas nad täna asju ajavad (põhimõtteliselt ainult Facebook ja sõnumid) ja rääkisin oma ideest kuid sain teada, et eelarve oli põhimõtteliselt olematu – maksimaalselt 600€, et midagi ära teha. 

Paljud oleksid siin kohas ilmselt käega löönud.

Aga ma ütlesin: “Okei, mõistan. Aga ma olen valmis selle ette võtma, sest ma näen siin meeletut potentsiaali kasvuks.

Teie toode on hea, nimi on hea, kirg on olemas – ülejäänu on teostatav.”

"Väljakutse #1: Facebooki lagi ja käsitöö kaos"

Seega, esimene väljakutse oli selge: kuidas minimaalse eelarvega luua midagi, mis aitaks neil Facebooki piirangutest välja murda ja tellimuste haldamise kaost vähendada?

Facebook on hea stardiplatvorm, aga see on nagu laat – lärmakas, reeglid muutuvad pidevalt ja sa ei kontrolli seal tegelikult midagi.
Tellimused sadasid sõnumitesse erinevatel aegadel, menüü oli piltidena laiali, hinnainfo küsimine võttis aega.

Aega kulus meeletult administreerimisele ja oli selge, et potentsiaalseid kliente läks kaduma, sest kogu protsess oli kohmakas.

Lahendus #1: MVP Koduleht – Kiire ja valutu test, kas asi üldse lendab

Minu algne hüpotees oli lihtne: inimesed telliksid rohkem ja maksaksid ühe tellimuse eest suuremat summat, kui tellimuse esitamine oleks lihtsam ja nad saaksid parema ülevaate, mida on võimalik tellida ja mida saab lisaks võtta.

Facebooki sõnumites seda ülevaadet polnud. Seega, minu lähenemine oli otsekohene ja eelarvet arvestav: “Unustame hetkeks uhked viled ja pasunad. Teeme ära absoluutse miinimumi, mis töötab ja mahub eelarvesse. 

Teeme logo, ostame ddomeeni ja paneme püsti lihtsa, mõnelehelise kodulehe, kus on kõige populaarsemad tooted – need vaagnad ja grillroad, mida rahvas niikuinii kõige rohkem tellib. Paneme isuäratavad pildid (need samad head, mis teil juba on!), konkreetsed hinnad, lühikese kirjelduse ja selged kontaktandmed. 

See annab juba palju parema ülevaate kui Facebooki pildialbum. Ei mingit keerulist tellimissüsteemi veel.

Hakkame uutes Facebooki postitustes inimesi sinna suunama ja vaatame, kas keegi üldse viitsib klikkida ja sealt tellida.”

See oli puhas MVP (Minimum Viable Product) – kõige lihtsam toimiv lahendus, et testida hüpoteesi ja küsimust: kas inimesed on valmis ka mujalt kui Facebooki mugavustsoonist tellima?

Minu hüpotees oli ka see, et kogu veeb ei tohi neist jätta liiga professionaalse cateringi muljet sest see ei oleks kooskõlas sellega, kes nad päriselt on ja miks neilt tellitakse – Kodused, soodsad ja maitsvad toidud.

Tulemus #1: Hüpotees pidas paika!

Ja mis juhtus? See oli nagu paisu tagant valla pääsemine. Kiirelt kolisid inimesed Facebookist kodulehele. 

90% Tellimusi hakkas tulema kodulehelt. Ja mitte tilkudes, vaid korraliku nirena. Inimesed hakkasid eelistama kodulehte, sest sealt oli info selgemalt käes ja tellimine loogilisem. 

Mis omakorda kinnitas ka minu teist hüpoteesi – tellimuste keskmine suurus kasvas märgatavalt. Kui varem telliti Facebookist üksikuid asju, siis nüüd, nähes lehel paremini valikut, pandi kokku juba suuremaid komplekte. 

Ühe kuuga oli pilt selge: see asi mitte lihtsalt ei tööta, vaid sellel on meeletu potentsiaal. Minu usk sellesse projekti oli end õigustanud.

Väljakutse #2: Algeline bränding ja kasvav koormus

MVP oli oma töö teinud – tõestanud idee elujõulisust ja toonud esimese käibe kasvu. 

Aga see oli siiski ajutine lahendus. 

Nüüd, kui esimesed eurod olid teenitud ja oli näha, et nõudlust on, oli vaja teha järgmine loogiline samm. 

Bränding oli praktiliselt olematu (mingi kiirelt visandatud logo?), kodulehe funktsionaalsus hakkas takistuseks muutuma ja kuigi tellimused tulid nüüd ühte kanalisse, hakkas nende käsitsi haldamine üle pea kasvama.

Lahendus #2: Professionaalne nägu, korralik koduleht ja Google'i mängu astumine

Investeerisime osa teenitud rahast tagasi ärisse, keskendudes kolmele asjale:

Tulemus #2: Plahvatuslik kasv ja unistuse täitumine – oma aja peremehed!

Google Ads oli nagu õli tulle valamine. Koos uue, mugava kodulehega hakkasid tulemused kiirelt kasvama. Mõne kuuga kasvas igakuine käive 10 000 euroni

Orgaaniline nähtavus Google’is paranes samuti hüppeliselt tänu Adsi toele ja heale kodulehele. Tellimusi tuli nüüd stabiilselt iga päev, nii tasulise reklaami kui ka otseotsingu kaudu. 

äive kasvas nii kenasti, et nüüd oli õige aeg varasemalt FIE-dena tegutsenud abielupaaril asutada ametlikult firma (OÜ), et äritegevust korrektselt ja jätkusuutlikult edasi ajada. 

Ja mis kõige uskumatum – see kiire kasv võimaldas mõlemal omanikul oma palgatöölt ära tulla ja täielikult Koducatering Tartule pühenduda! See oli suur samm.

[Pilt: Graafik käibe kasvust või tellimuste arvu suurenemisest peale uue lehe ja Adsi käivitamist]

Väljakutse #3: Kuidas meelitada ligi suuremaid ja tulusamaid ärikliente?

Erakliendid olid nüüd olemas ja tellisid aktiivselt. Aga tõeline kasvupotentsiaal ja stabiilsus peitus äriklientides – firmapeod, seminarid, konverentsid, sünnipäevad kontoris jne. Kuidas nendeni jõuda ja näidata, et Koducatering Tartu suudab ka Tellimuste ja ppäringute sisu analüüsides saime aru, et väga suurt huvi tuntakse mitte lihtsalt suupistevaagnate vastu vaid korralike peolauameenüüde ja sünnipäevalaudade vastu. Samuti selgus, et need on ka kõige tulusamad ettevõttele ja neid võiks olla palju-palju rohkem.

Lahendus #3: B2B fookus kodulehel ja sihitud Google Ads

Tulemus #3: Stabiilne 100k+ äri, täielik automatiseeritus ja vabadus valida

Tänaseks päevaks on Koducatering Tartu aastakäive ligi 100 000 eurot. See märkimisväärne kasv saavutati umbes pooleteise aastaga alates esimesest MVP-st. 

Väga oluline nihe on toimunud kliendisegmendis: umbes 60% tellimustest tuleb nüüd äriklientidelt, kes tellivad reeglina suuremaid koguseid ja sagedamini. Kui alguses olid keskmised tellimused pigem väikesed (25-100 eurot), siis nüüd on miinimumtellimus 150 eurot, mis aitab tagada kasumlikkust.

Aga raha pole ainus võit. Kõige muljetavaldavam on automatiseerituse tase. Kogu tellimisprotsess käib läbi kodulehe: klient valib toidud, lisad, transpordi, kuupäeva. Süsteem genereerib tellimuse kinnituse, info läheb automaatselt köögi kalendrisse, arve saadetakse kliendile ja makse laekub panka. 

Omanike töö on keskenduda sellele, mida nad kõige paremini oskavad – imemaitsva toidu valmistamisele ja klientide teenindamisele. 

See on andnud neile vabaduse valida, millal ja milliseid tellimusi nad vastu võtavad, ning võimaluse võtta aastas mitu kuud vabaks reisimiseks ja perega aja veetmiseks.

[Pilt: Koducatering Tartu omanikud puhkusel või naeratades oma köögis – näidates saavutatud vabadust]

Kokkuvõte ja õppetunnid (Mida sina saad siit kaasa võtta?)

Koducatering Tartu lugu on ehe näide sellest, kuidas ka väike, hobist alguse saanud ettevõtmine võib õige lähenemisega suureks kasvada:

  1. Alusta lihtsast (MVP): Ära ürita kohe Rooma linna ehitada. Testi oma ideed kõige lihtsama toimiva lahendusega. Vähem on alguses rohkem.
  2. Kuula turgu ja kliente: Vaata, mis juba töötab (nagu Facebook alguses) ja ehita sellele vundamendile. Küsi tagasisidet.
  3. Investeeri kasvu: Kui asi hakkab lendama, ära karda osa teenitust tagasi ärisse panna – olgu see siis parem koduleht, professionaalsem bränding või turundus.
  4. Kasuta õigeid tööriistu targalt: Google Ads ja hea koduleht võivad olla sinu parimad müügimehed, kui sa neid õigesti kasutad ja optimeerid.
  5. Automatiseeri, mida annab: Vabasta oma aega rutiinsetelt tegevustelt (nagu tellimuste käsitsi haldamine), et saaksid keskenduda äri kasvatamisele ja sellele, mida armastad teha.
  6. Julge küsida väärt hinda: Kui su teenus on hea ja nõudlus kasvab, ära karda tõsta hindu või seada miinimumtellimusi. See filtreerib välja õiged kliendid.
  7. Autentsus müüb: Nagu Koducatering Tartu näitas, ei pea alati kasutama ülikalleid profifotosid. Kui su enda tehtud pildid on head ja annavad edasi õiget tunnet, võivad need isegi paremini toimida.
  8. Formaliseeri õigel ajal: Kui äri kasvab hobist suuremaks, ära karda seda ka juriidiliselt korrektselt vormistada (nt FIE-st OÜ-ks). See annab kindlust ja avab uusi võimalusi.

See teekond polnud kindlasti lihtne ega üleöö toimunud ime, aga see tõestab, et strateegilise mõtlemise, järjepidevuse ja julgusega katsetada on võimalik ka Eestis ehitada üles edukas ja elustiili toetav äri.